Tuesday 12 April 2016

Lonely journey

Assalamualaikum w.b.t

Lama sangat aku tak menulis.I really dont have an idea to start writing. Dan kemalasan melanda kadang kadang membuatkan aku mencoretkan hari-hari yang berlalu melalui notes di tablet aku ataupun gambar. Sebab zaman sekarang dah canggih. Diary pun kau boleh ada dalam tab je. So bila kau bosan dan tiba-tiba rasa nak menulis, kau boleh capai tab dalam handbag and here you go, start writing!

So, today i want to describe about my lonely journey at UiTM Shah Alam. Yes, im upgrading the level of education of mine from Bachelor Physic Electronic to MSc Physic (Semiconductor). And this lonely journey i choose i cannot step back. No and NEVER! Kau yang buat keputusan ini dan kau kena habiskan apa yang kau dah mulakan. Memang aku akui sangat2 tough bergelar seorang pelajar sarjana. Baru 2 bulan aku dah rasa macam nak quit. Ya Allah berilah aku kekuatan. Hari2 aku doa supaya aku diberi kekuatan untuk meneruskan dan menghabiskan pengajian ku ini. Lagi-lagi di tempat yang agak asing bagi aku. Kampus baru, Lecturer baru, Kawan baru dan segalanya yang baru dan asing bagi aku.

Dekat UiTM Shah Alam ni aku ambil master by research. Bila buat research ni, Automatically kelas takde dan seluruh kehidupan aku dekat universiti ni adalah bergantung harap pada supervisor dan co-supervisor. Memang hidup hari-hari dengan diorang. So rutin harian aku, aku akan keluar pagi dan balik petang sama macam orang pergi kerja. Ada juga hari2 aku balik malam tapi tak selalu lah. Aku kena kekalkan momentum ni sebab masa tu kena urus betul2. Kau takde kelas kot, So everyday is a holiday ( as said by the dean of postgraduate studies) * Banyak lah kau punya holiday sebab otak ni hari2 akan bekrja. Even makan pun otak akan berfikir, Apalah nak buat dengan reserach ni and how to get the result an so on*

So kesimpulannya, aku kena azam dan kuatkan diri dengan jalan yang dipilih ni. Memang aku nak sambung master sebab cita2 aku nak jadi pensyarah. So nak tak nak memang kena sambung. Aku suka sangat2 mengajar. Its a part of my passion. Dan aku berharap aku dapat habiskan master with GOT. Apa yang kau dah pilih sekarang, kau tak boleh nak patah balik. So apa yang boleh buat, lalui hari-hari yang mendatang dengan happy dan ceria ( walaupun kau memang forever alone dan takde kawan. Sobbsss).

Next update aku akan cerita sikit pecahan untuk master ni. Mana tau ada yang berminat nak sambung master. Hehe. So bolehlah dijadikan panduan. And i will update also a little bit about my research project :)

Sebelum tu, mari kita murnikan dengan hashtag  #journeytophD. Hehe. Berangan dulu barulah menjadi :P. Amin InshaAllah




Kenangan sewaktu membuat experimen di Makmal Elektronik, UMS. 2015





The Author,

Dr. Nur Hamizah Ismail

No comments:

Post a Comment